ساز تنبور

ساز تنبور

ساز تنبور اولین ساز  قدیمی  ایرانی است  که دیگر سازهای  زهی مشابه از آن گرفته شده اند در قدیم به آن دوتار می گفتند امروزه این ساز سه تار دار ودارای ۱۴ دستان  به صورت پرده ونیم پرده است،برای نواختن تنبور از انگشتان دست استفاده می کنند و تنها سازی است که مضراب  جداگانه ندارد،مضراب های آن مضراب چپ،راست وشر است این ساز به دلیل رسایی صدا مورد توجه عارفان بسیاری واقع شده است.

نواختن ساز تنبور به گونه ای است که اگر نوازده دوبار در یک روز آن را بنوازد هر دو بار متفاوت خواهد بود.
این ساز بیشتر در کرمانشاه و کردستان تکنوازی و همنوازی می شود.در زبان لکی به تنبور، تمیره گفته می شود
امروزه تنبور نوازی در آموزشگاه های موسیقی آموزش داده می شود.

ساختار ساز تنبور

تنبور شامل
۱- کاسه
۲- دسته
۳- صفحه
۴- سیم گیر
۵- خرک دسته
۶- خرک صفحه
۷- دو یا سه گوش
۸- دو یا سه سیم
۹- دستان
۱۰- گلو یا گلویی

کاسه : تنبور کاسه ای تقریبا به شکل گلابی دارد در قدیم نوع یکپارچه آن مرسوم بوده اما امروزه نوع ترکه ای آن مرسوم است سازندگان تنبور بر روی آن بین۸تا ۱۲سوراخ ایجاد می کنند این سوراخ ها برای بهتر شدن صدای تنبور کاربرد دارند.جنس کاسه از چوب توت است اما دسته ی آن از چوب گردو ساخته می شود.بلندی تنبور حدود ۹۶ ساننتی متر است.

صفحه : صفحه تنبور از چوب توت است که سوراخ هایی بر رو آن قرار دارد که نحوه قرار گرفتن آنها به سازنده تنبور بستگی دارد.

 

کوک تنبور بیشتر کوک طرز و کوک برز است.

انواع تنبور

تنبور بیشتر در گوران، کرمانشاه،صحنه،بخشی از لرستان،قزوین،آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،کردهای عراق و… نواخته می شود به همین دلیل انواع مختلفی از تنبور با توجه به مناطق مختلف به وجود امده مانند:تنبور قوچانی،شروانی،بغدادی،چگور و…

نوازندگان تنبور

کادارا و کاشبر،اله مراد حمیدی،هوشنگ امیریان،فرخ یادگاری،قباد قبادی،عامر کمالی،نورعلی الهی،عبدالرضا رهنما،مظفر برنجی،سهرابب پورناظری،امامقلی امامی و … از نوازندگان به نام تنبور هستند.

آموزش انواع ساز تنبور , پیانو , گیتار در آموزشگاه موسیقی نوگاه

http://nogahmusic.com

درباره ما

آموزشگاه موسیقی نوگاه با هدف شناخت و فهم درست موسیقی آکادمیک و استفاده از خلاقیت¬های فردی با راهنمایی استاد نادر مشایخی( رهبر سابق ارکستر سمفونیک کشور و نظریه پرداز موسیقی) درسال 1395 شمسی شروع به کار کرد. نوگاه به معنای جایی برای تازه شدن است که سعی در بهبود فضای آموزشی و استفاده از روش نوین تدریس دارد و در این زمینه با کنسرواتوار جان کیج همکاری مستـقیـم دارد که پاره ای از هنـرجـویان را بـرای ورود به کنسـرواتـوار و دانشـگاهای

موسیقی آماده می کند. همکاری اساتید مجرب و به نام ایرانی همچون استاد احمد پژمان و استاد نادر مشایخی و اساتید دانشگاهی باعث شده است، که جایی برای تازه شدن در این آموزشگاه ایجاد گردد. به دلایل بسیاری از مشکلات آموزشی و ناهمگون بودن موسیقی کنونی با فرهنگ ایران زمین اساتید نوگاه سعی بر آسیب شناسی آموزش و تربیت هنرجویان آزاد و اکادمیک دارد، از اهداف آموزشگاه نوگاه به جلسات مختلف کارگاهی و مسترکلاس های مختلف با بزرگان و جوانان فعال موسیقی می توان اشاره کرد. ایجاد و اجراهای کوچک و بزرگ گروه های سازی و آوازی که متشکل از هنرجویان و اساتید است نیز از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت است.
http://nogahmusic.com

ساز سه تار

 آموزش ساز سه تار

بسیاری از ما نام ساز سه تار را شنیده و دور و نزدیک با آن آشنایی داریم سعی ما در این است که شما علاقه مندان را در این آموزشگاه موسیقی با ساز سه تار، اجزاء تشکیل دهنده آن و نحوه کار کردن با آن آشنا کنیم امید است که این مطالب نیاز شما را پاسخ گو باشد.

سه تار

سه تار سازی  با پیشینه ایرانی از مجموعه سازهای زهی است. ساز سه تار از دو کلمه تشکیل شده است : سه به معنای تعداد تارها و تار که برگرفته از زبان سانسکریت و به معنی رشته بلند است.
سه تار بسیار نزدیک به تار است سه تار امروزی از ۴ سیم فولادی یا برنجی، پرده هایی از جنس روده حیوانات یا ابریشم وصدایی بسیار ظریف ودلنشین که علاقه مندان بسیاری به خود جلب کرده است تشکیل شده است.
نوازندگان این ساز را  بر روی پای خود مورب گونه قرار می دهند و برای نواحتن آن از انگشتان خود استفاده می کنند.افرادی که نمی توانند از  انگشتان دست خود استفاده کنند می توانند برای نواختن این ساز از مضراب استفاده کنند.
جنس سه تار از چوب گردو یا توت است.سه تار از سال های پیشین  درفرهنگ ایران جای گرفته است و با وجود آلات موسیقی مشابه جایگاه خود را در موسیقی اصیل ایرانی حفظ کرده است و در آموزشگاه های موسیقی به علاقه مندان  بسیاری آموزش داده می شود.سه تار به دو روش نواخته می شود یک روش استفاده ازمضراب  و روش دیگر ترکیب مضراب با پنجه است.

ساز سه تار

ساز سه تار

اجزاء ساز سه تار

کاسه سه تاربی تفاوت با کاسه تنبور نیست وشباهت های بسیاری با آن دارد.بلندی کاسه از ۲۶ تا ۳۰ سانتی متر،پهنای آن از ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر و عمق آن تقریبا ۱۳ سانتی متر است واجزاء آن به این صورت است:
۱-کاسه
۲-دسته
۳-سیم گیر انتهای دسته
۴-پنجه
۵-گوشی
۶-۴ نوع سیم(سیم یک سفید از جنس فولاد،سیم دو زرد از جنس برنز،سیم سه سفید از جنس فولاد،سیم چهار زرد از جنس فولاد)
۷-صفحه
۸-خرک
۹-سر دسته
۱۰- شیطانک

روش های مختلفی برای کوک سه تار وجود دارد:صدای زیر با سیم های سفت کشیده،کوک شور که خود متعلقات زیادی دارد(آواز ابو عطا،آواز افشاری،آواز دشتی و…)،کوک همایون،کوک ماهور،کوک راست پنجگال و…

نوازندگان

ساز سه تار به دلیل صدای بسیار ظریف و گوشنوازاز گذشته تا کنون علاقه مندان زیادی به خود جلب کرده است از نوازندگان پیشین این ساز:میرزا عبدل الله،نصرت الله ابراهیمی،درویش خان،یوسف فروتن و….
نوازندگان کنونی این ساز:مجید درخشانی،حسین علییزاده،کیهان کلهر،مسعود شعاری و…

ویژگی های  منحصر به فرد سه تار عبارت اند از:
۱-حجم صوتی کم اما ظریف وزیبا
۲-به دلیل جوثه کوچک این ساز استفاده از آن بسیار راحت است
۳-سه تار از جمله کمترین سازهایست که همنوازی آن بسیار گوشنواز است
۴-سه تار از آن دسته سازهاست که همنوازی با آن صدایی بسیار دلنشین و گوشنواز ایجاد می کند

فرم های موسیقی

انواع فرم موسیقی

در انواع فرم موسیقی A و B صف بی پایانی از احتمالاتی را داریم که در آن هیچ چیز غیر ممکن نیست. ممکن است یکی از بخش ها تکرار شونده یا بخشی منحصر به فرد و یا اصلا هر ترکیبی می تواند از این دو بخش شکل بگیرد.
به عنوان مثال یک قطعه در فرم روندو (فرمی شناخته شده و بسیار محبوب در موسیقی کلاسیک) بین یک بخش تکرار شونده و بخش های دیگر در حال تناوب است که هر کدام یک بار رخ می دهند. پس روندو قادر است به صورت ABACADA و . . . . به همین ترتیب برچسب بخورد. یعنی در یک فرم موسیقی متضاد، بخش های مختلف موسیقایی دارید که ممکن است به شدت با همدیگر تفاوت داشته باشند. همچنین ممکن است به یک فرم سیال فرخورد کنید، که هیچ چیزی در آن تکرار نمی شود: ABCDE. . .
در این مقاله قصد داریم برخی فرم های متداول را که در موسیقی به آن برخورد می کنید، شرح دهیم.

فرم یک قسمتی A

این فرم ابتدایی ترین ساختار یک قطعه موسیقی است. فرم موسیقی یک قسمتی، که فرم A هم نامیده می شود، که در ضمن گاهی با نام فرایر یا فربالاد هم از آن نام برده می شود. در داخل یک فرم یک بخشی، یک ملودی ساده با تغییراتی بسیار جزئی مداوم تکرار می گردد تا بتواند اشعار مختلفی را در قالب خود جای دهد. مانند آنچه که در ترانه فرزند مک دونالد پیر یک مزرعه داشت، می توان مشاهده نمود. این موزیک یک خط موسیقایی مداوم را تکرار می کند اما با هر بار تکرار شعر آن تغییر می کند. این نوع فرم، معمولا در موسیقی های محلی، سرودها و موسیقی های مذهبی و یا دیگر قطعات کوتاهی که یک تم و حرکت محدود دارند، یافت می شود. فرم های A فقط به یک گونه در قطعه موسیقی یافت می شوند. ممکن است کوتاه یا بلند باشند، اما همیشه به صورت A توصیف می شوند. یا AA یا حتی AAA

فرم دوتایی AB

این نوع فرم موسیقی از دو بخش متضاد تشکیل می شود که به صورت یک گزاره و یک ضد گزاره عمل می کنند. الگوی آن ممکن است یک AB ساده باشد. برای مثال می توان نام برد از یک مینوئت ساده، که قالب فرم آن معمولا AABB است، با این نکته که A دوم و B دوم، حالت دگرگون شده ای از A و B اولی می باشد. همچنین در فرم دوتایی دوره باروک، این الگو قادر است تغییر گام را هم در برداشته باشد. به عنوان مثال چنانچه قطعه در گام ماژور باشد، به گام پنجم گام اصلی مدولاسیون می شود. قسمت A در یک گام شروع می شود و در تنالیته درجه پنجم آن گام تمام می شود و قسمت B در یک گام جدید که مدولاسیون شده شروع می شود و در گام اصلی خاتمه می یابد. با تکرار هر قسمت الگوی تکرار شونده AABB به دست می آید.

فرم سه قسمتی ABA

قطعات موسیقی در خیلی از مواقع در فرم های ABA که به آن ها فرم سه تایی نیز گفته می شود، نوشته می شوند. این نوع از فرم موسیقی ساده به وسیله تغییر دادن و تکرار ملودی به وجود می آید. برای مثال توینکل، لیتل استار، نغمه ای را معرفی می کند و آن را تغییر می دهد. سپس دوباره همان را بر می گرداند که این کار آن را تبدیل به فرم ABA می کند. قسمت B در اینجا ممکن است پل نامیده شود، یا واسط بین دو قسمت A.
http://nogahmusic.com

اصطلاحات موسیقی

آشنایی با برخی اصطلاحات موسیقی

در این مقاله بر آن شدیم تا شما هنرجویان گرامی را با برخی از اصطلاحات و تعاریف مربوط به آن ها آشنا نماییم. البته در آموزشگاه موسیقی نوگاه، بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران، شما عزیزان در حین آموزش، با همه این اصطلاحات بیشتر و در فرصتی بهتر آشنا خواهید شد.

اتونال: این نوع از موسیقی در واقع گونه ای است که در یک گام مشخص نوشته نشده و به صورت دیاتونیک سازماندهی نشده باشد.

اکتاو: هر دو نتی که بین آن ها تعداد هشت دیاتونیک فاصله وجود داشته باشد. البته کیفیت و نام آن ها در موسیقی غربی یکسان است.

آکورد: هنگامی که به صورت همزمان به حداقل دو نت صدا داهی می کنیم.

آکومپانیمان: در زمان پخش ملودی اصلی، موسیقی که آن را در زیر ساختار اصلی همراهی می نماید، آکومپانیمان نام دارد.

بداهه نوازی: گاه ممکن است هنرمند به صورت کاملا ابتکارانه و بدون تمرین قبلی اقدام به خلق اثری نماید که به این کار بداهه نوازی می گویند.

پرچم: خطی منحنی بوده که در بالای دسته نت ارزش زمانی نت های کوچ را روشن می سازد. حال اگر پرچم ها را به هم متصل نماییم، اصطلاحی به نام شاهین شکل می گیرد.

پرده: فاصله ای با دونیم پرده را یک پرده می نامند.

پرسش و پاسخ: نوازنده سولیست در حال نواختن ملودی است که در این میان، نوازندگان دیگر با سازشان به او پاسخ می دهند.

پل: تضاد بین دو بخش مشابه در قطعه ای از موسیقی را پل می نامند. در برخی مواقع به این بخش B هم گفته می شود.

تریل: زمانی که یک نوازنده به سرعت و مکررا دو نت را که یک پرده یا فاصله نیم پرده با همدیگر فاصله دارند می نوازد.

تریوله: در کسر میزان ساده، ضربی را که قاعدتا ضروری است به دو بخش تقسیم شود به سمت قسمت مساوی تقسیم می کند.

تمبر: زمانی که یک ساز دارای کیفیتی منحصر می باشد را اصطلاحا تمبر می نامند.

تمپو: به سرعت ضرب ها در یک قطعه موسیقی تمپو می گویند.

تنال: قطعه موسیقی ای که در یک گام مشخص نوشته شده باشد.

توالی آکوردی: حرکت از یک آکورد به آکورد دیگر، معمولا بر مبنای الگویی مشخص

تونیک: اولین درجه گام در یک گام دیاتونیک
http://nogahmusic.com