موسیقی

روش آموزشی صحیح و یادگیری ساز

روند آموختن سازها، به خصوص ساز پیانو بسیار پیچیده و خسته کننده است. اساتید آموزشگاه موسیقی نوگاه همواره سعی می کنند تا برای حفظ ظاهر زیبا و جذابیت کار با ادوات موسیقی، به نوعی تمرینات آموزشی را با قطعاتی از ترانه ها یا موسیقی های آشنا با گوش هنرجو تلفیق کنند؛ به طوری که هم لطمه ای به قطعه اصلی وارد نگردد و هم اهداف مربوط به آموزش صحیح متودها محقق گردد.

به طور معمول متودهای آموزشی که به صورت آهنگ به هنرجو تفهیم می شوند، به خصوص برای کودکان از جدابیت و زیبایی خاصی در جهت آموزش برخوردارند. به علاوه در زمانی که استاد احساس کند، هنرجو در زمینه فراگیری آموزش خود پیشرفت نموده، نمونه آهنگ های معروف را به می دهد تا او بتواند، آهنگ را نواخته و با گوش آشنای خود نسبت به موسیقی مورد نظر فعالیت نماید. این روش علاوه بر فراگیری هرچه بهتر نوع موسیقی که هنرجو در آن فعال می باشد، باعث رونق گیری هر چه بیشتر و بهتر ذهن وی نسبت به آشنایی بیشتر با سبک موسیقی و هنرمندی که اصل آن را نواخته یا خوانده، می گردد.

تمرین و فقط تمرین !
ممارست در تمرین که می تواند از اساتید محترم آموزشگاه نشات گرفته و به هنرجو منتقل گردد، موثرترین روش برای فراگیری علم موسیقی است. هنرجو پس از هر بار شرکت در جلسات آموزشی، می بایست تمرینات خود را آغاز نموده و تا روز بعدی جلسه آموزشی به این کار مهم ادامه دهد. تمرین کردن در هر زمینه آموزشی از مهمترین مسائلی است که یک دانش آموز یا هنرجو باید در مسیر نیل به هدفی که برای پیشرفت خود مشخص نموده است، همیشه مد نظر خود قرار دهد. چه بسا امکان دارد ذهن دانش آموخته در پیمایش این مسیر ناهموار درگیر سوالاتی گردد؛ که باید حتما و به دور از هر گونه خجالت کشیدن و با اعتماد به نفس کامل مشکل خود را با اساتید مطرح نموده و نا همواری موجود را مرتفع نماید.

برای یک تمرین مؤثر به چه چیزهایی باید توجه داشت؟
تمرینات هنرجو باید به صورت پیوسته صورت پذیرد. بهترین روش در مورد این امر، تمرینات روز به روز می باشد. به این ترتیب که هنرجو باید برنامه ای مشخص و منظم را برای تمرین روزانه و در مدتی معین از روز برای خود در نظر بگیرد. شروع تمرین کمی قبل از تحویل تکالیف و فاصله زمانی زیاد بین هر دو جلسه تمرین به شدت از کارایی تمرینات خواهد کاست. زمان متوسط تمرین روزانه بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در روز است که البته این زمان بسته به فعالیت و علاقه هنر جو ممکن است متفاوت باشد. زمان شروع تمرین باید مناسب باشد. وضعیت جسمی و روحی هنرجو در هنگام تمرین بسیار اهمیت دارد. افراد مختلف دارای فعالیت های بیولوژیکی متفاوتی هستند و زمان اوج فعالیت روزانه در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمول، بهترین زمان برای تمرین موسیقی، عصر هر روز می باشد. مکان تمرین و موقعیت ساز مناسب باشد. مکان قرار گیری ساز باید به گونه ای باشد که هنرجو احساس راحتی کند. محل تمرین باید ساکت باشد تا هنرجو بتواند تمرکز بهتری داشته باشد. همچنین برای تمرین باید از نور کافی و مناسب بهره برد. برای کیبورد و ارگ حتما باید از پایه مخصوص ساز استفاده شده و ارتفاع پایه متناسب با قد هنرجو باشد برای تنظیم پایه باید دقت داشت که ساعد هنرجو به هنگام نواختن تقریبا در امتداد افق باشد. همچنین باید از یک صندلی ثابت و راحت، با ارتفاع مناسب و بدون تکیه گاه برای دست استفاده شود.

تمامی مواردی که در بالا ذکر شدند، اگر در نظر گرفته شوند و به درستی از آن ها استقبال گردید، به جرات می توان گفت هنرجو بهترین روزهای خود را در آموزشگاه موسیقی نوگاه تجربه خواهد کرد. این بدان معناست که نتنها آموزشگاه نوگاه در پیشرفت شما وظایف بسیار زیادی را بر گردن خود میبیند، بلکه حضور مهم و موثر هنرجو به شدت می تواند در درجه اول کمکی بسیار ارزنده به وی نموده و او را در مسیری سبز و هموار به سوی آینده روانه سازد.

نوگاه بهترین آموزشگاه موسیقی در بهار شیراز

http://nogahmusic.com

درباره سنتور

تاریخچه سنتور

سنتور سازی است که پیشینه ایرانی دارد.امروزه سنتور در کشورهای دیگر نیز رواج یافته است.شکل  هندسی سنتور ذوزنقه ای است که گونه رایج ان ۷۲ سیم دارد که به دسته های ۴ تایی تقسیم می شود.۹ دسته در کنترل دست چپ، ۹ دسته در کنترل دست راست قرار می گیرد.
ساخت سنتور را ابونصرفارابی آغاز کرد.سنتور از سال های پیشین تا کنون به همین شکل بوده و تغیری در ان ایجاد نشده است.

بهترین نوازندگان این ساز ایرانی هستند،نوازندگان مشهور این ساز محمدصادق خان ،سرورالملک،سیامک آقایی،مجید نجاحی و…و سازندگان ایرانی سنتور مهدی ناظمی و داریوش سالاروند را می توان نام برد.

ساز سنتور

ساز سنتور در آموزشگاه موسیقی نوگاه به هنر جویان علاقه مند آموزش داده می شود.سنتور از ساز های دلنشین است که مخاطبان زیادی را جلب خود کرده است.

نوع سُل کوک سنتوردر ایران رایج است و دارای  ۷۲سیم می باشد.امروزه سنتورهای متفاوتی برای کاربردهای مختلفی  در اموزشگاه ها وجود دارد  مثل:سنتور باس،سنتور ۱۰،۱۱،۱۲،سنتور کروماتیک وکروماتیک بم و…
سنتور از چوب های گردو ،افرا،فوفل وآزاد ساخته می شود به دلیل دسترسی اسان به چوب گردو بیشتر از چوب گزدو که تیره باشد استفاده می کنند.

در اموزشگاه های موسیقی افراد با انواع سنتور،سازهای ان،شکل هندسی و….آشنا می شوند.

ساز سنتور

ساز سنتور

اجزا سنتور:

۱-کلاف و صفحه زیرین
۲-صفحه روی سنتور
۳-پل
۴-سیم گیر
۵-جعبه رزونانس سنتور
۶-خرک
۷-گوشی سنتور
۸-مضراب
۹-کلید یا چکش کوک
سنتور ذوزنقه ای شکل است( ضلع بزرگ ۹۰ سانتی متر،ضلع کوچک ۳۵ سانتی متر، دو ضلع موازی  ۳۸ سانتی متر و ارتفاع ان بین  ۸تا ۱۰ سانتی متر) نوازنده به گونه ای ان را قرار می دهد که ضلع بزرگ سنتور به او نزدیک تر باشد.
برای نواختن ساز سنتور از دو دسته  چوبی استفاده می شود. بر روی دسته های سننتور نمد می گذارند که به بهتر شدن صدای سنتور کمک می کند،با سنتور می توان ساز های زیبا و دلنوازی مانند ساز های تک نوازی و هم نوازی بسیار دلنشین نواخت.
بر روی سطح سنتور چندین پایه از جنس  چوب که به صورت دو ردیف کنارهم قرار گرفته اند  وجود دارد که خرک نامیده می شود،خرک های سمت چپ نسبت به خرک های سمت راست از کناره ها فاصله بیشتری دارد .از روی هر خرک ۴ سیم می گذرد .سیم های سنتور از دو نوع متفاوت ساخته شده که هر کدام کاربرد خاصی دارد،سیم سفید که از آلیاژ نیکل است برای نواختن صداهای زیر و سیم زرد که از آلیاژ برنج است برای نواختن صداهای بم است.
برای خرید سنتور از استادان آموزشگاه موسیقی خود کمک بخواهید اگر در ساز سنتور مبتدی هستید برای خرید آن اطلاعات خود را بالا ببرید و با آگاهی به خرید بروید.

پیانو

پدال پیانو

پدال پیانو برای بهبود تن صدا،تولید میشوند.پدال ها میتوانند متفاوت باشند و عملکردهای مختلفی بروی پیانو داشته باشند.برخی از پیانو ها دارای ۲ پدال و برخی دیگر دارای ۳ پدال هستند.پدال دمپر در سمت راست و پدال نرم در سمت چپ و پدال میانی به عنوان (Sostenuto) شناخته می شود..
پدال دمپر (Damper)
بشترین استفاده از پدال دمپر است.اغلب “پدال نگهدارنده” نیز نامیده میشود.هنگامی که یک کلید فشار داده میشود، چکش مربوطه به رشته های آن نت ضربه میزند.در عین حال،دمپر باعث لرزش رشته ها و ایجاد صدای رسا و کامل تر میشود.

پدال پیانو

پدال پیانو

پدال میانی (Sostenuto)

معمولا پیانوهای مدرن و گران پدال میانی به نام پدال Sostenuto دارند.عملکرد این پدال پیانو بسته به نوع پیانو تغییر میکند.این پدال حاوی نت هایی است که با انگشتان دست نگه داشته شده است.

پدال نرم پیانو

پدال نرم باعث میشود تا همه چکش ها به رشته ها نزدیک شوند.با نزدیک شدن چکش ها قبل از ضربه زدن فاصله کمتری دارند و قدرت کمتری ایجاد میکنند. بطور کلی این پدال با کاهش نیروی ضربه،صدای آرام تری ایجاد میکند.

نحوه استفاده از پدال های پیانو

قبل از شروع نوازندگی ،درست نشستن بسیار مهم است.مطمئن شوید که از پیانو خیلی دور یا نزدیک نیستید.پای خود را بروی زمین بگذارید،شما باید قادر به فشار دادن پدال بدون حرکت بیش از صندلی خود باشید.
همچنین پای خود را درست مقابل پدال قرار دهید،به طوری که در زاویه نبوده و درست موازی با پدال باشند.این نکته مهمی است، چون هنگام نوازندگی شما نمیتوانید زمان را نگاه دارید و پای خود را تنظیم کنید،دقیقا مانند رانندگی است.
پای چپ شما برای پدال نرم و پای راست پدال دمپر است.نباید همزمان از یک پا برای دو پدال راست و چپ استفاده کنید.هنگام فشار دادن پدال سعی کنید به آنها نگاه نکنید این باعث میشود که تسلط شما بالا و پدال را احساس میکنید.
هنگام فشار دادن پدال،حتما پاشنه خود را بروی زمین نگه دارید،این به شما کمک خواهد کرد پای خود را کنترل کنید.
بزرگترین کنترل کننده هنگام استفاده از پدال گوش شماست.
آموزش موسیقی با بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران سهرودی
تهران ابتدای سهروردی جنوبی (نبش حجازی) ساختمان شماره یک – پلاک ۱۵ – واحد ۱۰ آموزشگاه موسیقی نوگاهhttp://nogahmusic.com

راه های رفع گرفتگی صدا

راه‌های رفع گرفتگی صدا

از بهترین راه های درمان گرفتگی صدای شما، سکوت است! سکوت کردن در مدتی محدود علاوه بر استراحت دادن به تارهای صوتی، باعث آرامشی یک نواخت در عضلات حنجره تان می گردد. صحبت کردن حتی با صدایی ضعیف هم می تواند گاها به تار های صوتی فشار وارد نماید. پس حتما قبل از سمینار ها و یا برگزاری کنسرت، به حنجره خود شدیدا استراحت دهید. شاید برخی مواقع حتی لازم شود تا مدتی قبل از برگزاری مراسمی که قرار است با صدای شما آغاز گردد، با کسی صحبت نکنید.

اگر گرفتگی صدای شما بر اثر سرما خوردگی است، باید از حوله گرم و یا شال بافتنی و دستمال استفاده کنید تا ناحیه حنجره و گلویتان کاملا گرم بماند. با این روش به سرعت رو به بهبودی خواهید رفت. همچنین می بایست از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دود گرفته هم در زمان سرما خوردگی به شدت خودداری نمایید.

دستگاه بوخور می تواند بهترین روش برای نرم کردن و گرم کردن تارهای صوتی شما باشد. استفاده از این دستگاه به دلیل تولید ذرات بسیار ریز بخار و پراکنده شدن آن در فضا و استنشاق آن ها به وسیله بینی می تواند عملی موثر در تقویت تارهای صوتی باشد. حتی بخار حاصل از آب گرم حمام و یا به نوعی می توان گفت استفاده از سونا نیز در تقویت تارهای صوتی شما بسیار موثر است.

شما می توانید در مواقع گرفتگی صدا، با خوردن یک یا دو لیوان شیر گرم به همراه عسل طبیعی تارهای صوتی خود را به نحو معجزه آسایی گرم نموده و عضلات حنجره خود را تقویت نمایید. عسل با دارا بودن خواص معجزه آسای خود، در ترمیم اعضای آسیب دیده بدن بسیار تاثیرگذار است. در هنگام سرماخوردگی همچنین از خوردن غذا های سرخ کرده و ترشیجات باید بپرهیزید. به جای آن می توانید سوپ بخورید. سوپ گرم به دلیل لعاب فراوان و گاها وجود نشاسته در آن بسیار برای دردهای ناحیه گلو و حنجره بسیار مفید است. در نقطه عکس قضیه غرغره کردن مایعات و گلوشوی‌ها باعث افزایش گرفتگی صدا یا طولانی تر شدن زمان بهبود خواهد شد. تعجب نکنید این نکات بسیار مهم هستند! مثلا دیده شده در حین غرغره کردن سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمی‌توانند مایع موجو در دهان و انتهای گلوی خود را خوب بغلتانند و همین امر، باعث تحریک بیشتر تارها و نواحی اطراف حنجره و گلو خواهد شد.

چنانچه شما با در نظر گرفتن تمامی موارد و آموزش های بالا بتوانید از تارهای صوتی خود محافظت نموده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده نمایید، حنجره شما بیش از پیش آمادگی و استعداد بی نظیری را در جهت فراگیری آموزش های مرتبط با آواز که اصطلاحا سولفژ نامیده می شود را دارا خواهد بود. تارهای صوتی انسان بسیار ساختار ظریف و پیچیده ای را داراست. این ساختار پیچیده و بی نظیر همواره نیازمند مراقبتی متفاوت است که فقط به دست خود انسان و توجه به توصیه های متخصصان شدنی خواهد بود. در آموزشگاه موسیقی نوگاه علاوه بر در نظر گرفتن سلامت تارهای صوتی شما، ما تمریناتی را برایتان آماده سازی خواهیم نمود تا در کنار آموزش آواز و فراگیری نحوه آموزش بهینه در جهت استفاده درست از حنجره، از آسیب رسیدن به گلوی شما جلوگیری گردد.

http://nogahmusic.com

کوک پیانو

بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی

آموزشگاه موسیقی نوگاه قصد دارد در این مقاله شما را با مفهوم کوک آشنا کند :

منظور از کوک پیانو چیست؟

حتما بارها  کلمه کوک پیانو را شنیده اید اما شاید دقیقا ندانید به چه منظور می باشد. در آموزشگاه موسیقی نوگاه ما قصد داریم که شما را با مفهوم کوک پیانو آشنا کنیم .
تغییر کشش سیم های پیانو  را کوک پیانو می گویند.
این تغییر با چرخاندن گوشی های پیانو حاصل میشود، که باعث تغییر بسامد شده و صدای سیم ها با یکدیگر در حالت متناسبی قرار میگیرند. این هماهنگی در مبحث علم آکوستیک و زیبایی شناسی موسیقی قرار میگیرد.

شاید کسانی که با این فن آشنایی ندارند، فکر کنند انجام آن ساده و آسان است؛ اما باید بدانید که اصلا  اینطور نیست. بلکه کاملا فنی، پیچیده و دشوار است.
با در نظر گرفتن تعداد حدود ۲۰۰ عددی گوشی ها کشش بسیار بالای سیم‌ها، سفتی گوشی‌ها و مقاومت آنها در مقابل نیروی چرخش و در نهایت مقاومت سیم در مقابل سر خوردن در نقاطی که با صفحه چدنی در ارتباط است، احتمالا باید متوجه شده باشید که کوک پیانو خیلی سخت و بسیار تخصصی می باشد.
تمامی این عوامل اگرچه فرآیند کوک کردن را سخت می‌کنند،‌ ولی وجود آنها جهت حفظ کوک پیانو برای مدتی قابل قبول با در نظر گرفتن میزان استفاده و شرایط محیطی پیانو کاملا الزامی است.

یکی دیگر از نکات بسیار ظریف که کوک کردن پیانو را دشوارتر می‌کند، استفاده از لوپ (پیچش) سیم ها در طراحی پیانوهای مدرن است. در این نوع از طراحی، هر رشته سیم فولادی در قسمتی که مربوط به صداهای زیر (راست) پیانو است، برای دو سیم استفاده می‌ گردد. در واقع سیم فولادی به وسیله پیچانده شدن به دور یک گیره فلزی به دو گوشی مختلف متصل می‌ گردد. این دو سیم برخی مواقع برای یک نت و در مواقع دیگر برای دو نت با نیم پرده اختلاف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هنگامی که یک سیم برای دو نُت مجاور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این معناست که هر کدام از قسمت های سیم تحت کششی متفات از بخش دیگر قرار دارد.
از آنجایی که هر دو قسمت سیم استعداد این را دارند که یک کشش ثابت بر رویشان اعمال گردد،‌ استفاده از سیستم پیچش و اعمال کشش‌های متفاوت به هر دو قسمت سیم شرایط را برای ایجاد یک کوک پایدار دشوار می‌کند.

همان طور که ذکر شد، هر سیم به دور یک گیره فلزی چرخیده و به دو گوشی متصل می‌ گردد. علاوه بر موانع موجد فیزیکی، وجود برخی از سختی ها و دشوار‌ی‌های آکوستیکی نیز سختی فرآیند کوک کردن را دوچندان می‌نماید. یونانیان باستان اولین هنرمندانی بودند که به تناقض های مدام در سازهایی با کوک ثابت پی بردند.

اگر به دنبال بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی میباشید با نوگاه تماس بگیرید

ارتعاش سیم و هارمونیک ها در پیانو

یک سیم با طول ثابت به شکل‌های متفاوتی می‌تواند ارتعاش داشته باشد. در واقعیت، فرکانس هارمونیک‌ها کمی بیشتر از فرکانس محاسبه شده است. فیزیکدانان این پدیده را inharmonicity می‌نامند. برای اینکه پیانو خوش صدا باشد تکنسین به هنگام کوک اُکتاوها را به گونه‌ای کوک می‌کند،که فرکانس‌ اُکتاوهای مختلف با هارمونیک‌ نت‌های اکتاوهای بم تر از آن مطابقت داشته باشد. در عین حال گوش انسان فرکانس نت‌های زیر را کمی پایینتر از فرکانس اصلی‌شان می‌شنود. برای جبران این دو اثر، تکنسین مجبور است اُکتاوهای سمت راست را کمی بالاتر و اُکتاوهای سمت چپ پیانو را کمی پایینتر از فرکانس نظری کوک کند. این که چقدر اُکتاو‌ها را بالاتر و یا پایینتر از فرکانس نظری‌شان کوک کنیم آمیزه‌ای از علم و هنر است. جالب است بدانید تکنسین های مختلف بسته به استعداد و حس زیبایی شناسی خود کوک‌های متفاوتی را بر روی یک پیانو ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که اغلب نوازندگان مشهور، کوک برخی از تکنسین‌ها را نسبت به بقیه ترجیح می‌دهند.

نوگاه با روش منحصر به فرد بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی

برای کوک دقیق هر نت، تکنسین تست‌های شنیداری معینی را انجام ‌می‌دهد. او باید به دقت به صدا گوش دهد تا بتواند صدای ضربات(beats) ناشی از اختلاف فرکانس دو سیم را بشنود و حتی تعداد تکرار این ضربات را در ثانیه اندازه بگیرد.
بسته به فاصله‌ی مورد نظر گاهی لازم است تا تعداد ضربات به صفر میل کند و گاهی بر روی تعداد معینی تنظیم شود. در عین حال بسیاری از نت‌های پیانو شامل چند سیم هستند که باید با یکدیگر هم‌کوک باشند. در واقع سیم‌های یک نت باید بدون شنیده شدن هرگونه ضربه (Beatless)‌ کوک شوند. با در نظر گرفتن این مشکلات حالا می‌توانید قضاوت بهتری درباره‌ی فرآیند کوک داشته باشید. درست به همین دلیل، حرفه‌ای شدن در کار کوک نیازمند سالها تجربه و ممارست است.

بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی

بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی

بهترین زمانبندی برای کوک پیانو چیست؟

این یکی از سوالاتی است که هنرجویان بسیار می‌پرسند. پاسخ این سوال ابتدا به میزان استفاده شما بستگی دارد. در شرایط خاص نظیر استودیوهای صدابرداری که دقت کوک پیانو از اهمیت بسیاری برخوردار است ممکن است نیاز باشد در یک روز یک یا چند بار پیانو کوک شود. در سالن‌های اجرا، پیانو پیش از تمرین و اجرا کوک می‌شود. در برخی اجراها لازم است پیانو در حد فاصل میان برنامه مجددا کوک شود. برای پیانوهای خانگی، توصیه اغلب تکنسین ها این است که پیانو چندین بار در سال کوک شود. چرا که فرآیند از کوک خارج شدن پیانو بلافاصله پس از اتمام کوک آغاز می‌شود. عموما دفعات کوک پیانوهای خانگی به سطح نوازندگی و قطعات نواخته شده بر روی پیانو ، میزان پایداری ذاتی پیانو در حفظ کوک ،‌ بودجه نوازنده، یکنواختی رطوبت و دمای محل نگهداری پیانو و مهارت تکنسین در ایجاد کوک پایدار بستگی دارد. در اغلب موارد دو یا سه بار کوک در سال برای استفاده عادی از پیانوهای خانگی کفایت می‌کند. این در حالیست که نوازندگان حرفه‌ای ممکن است ۴ تا ۶ بار در سال (و یا حتی بیشتر) پیانوی خانه‌ی خود را کوک کنند.

 آموزش موسیقی با  بهترین آموزشگاه موسیقی در سهروردی

تهران ابتدای سهروردی جنوبی (نبش حجازی) ساختمان شماره یک – پلاک ۱۵ – واحد
http://nogahmusic.com
۱۰