ساز کمانچه

 

ساز کمانچه

ساز کمانچه سازی ایرانی با صدایی رسا و دلنشین است. در ساخت کمانچه از چوب توت ،استخوان ،فلزو پوست حیوانات  استفاده می شود.شکل هندسی کاسه کمانچه به صورت کره یا مخروط توخالی است.برای کوک کمانچه در گذشته روش های مختلفی وجود داشت اما کوک امروزی کوک می لا رسل است که برای کوک ویولن نیز مورد استفاده قرار می کیرد.
کمانچه دارای یک پایه است که نوازنده هنگام نواختن آن را روی پای خود یا زمین قرار می دهد و با کمان یا آرشه که از جنس موی بز یا اسب است ( به بلندی ۶۰ سانتی متراست) به نواختتن می پردازد.

اجزاء ساز کمانچه

کمانچه از قسمت های مختلفی ساخته شده است:
۱- صراحی
۲- سرپنجه
۳- گوشی
۴- شیطانک
۵- دسته
۶- سیم ها
۷- کاسه طنینی
۸- خرک
۹- پوست
۱۰- سیم گیر
۱۱- پایه

کاسه طنینی:شکل هندسی کاسه کمانچه به صورت کره توخالی است که بر روی آن پوست حیوانات قرار می دهند این کاسه در قدیم به طور یکنواخت از تنه درخت به دست می آمد اما امروزه با در کنار هم قرار دادن ترکه هایی از چوب درخت به شکل کروی آن را می سازند و قطر رایج آن در حدود ۲۰ سانتی متر است.

دسته:دسته کمانچه بلندی حدود ۳۰ سانتی متر دارد که توپر و تقریبا مخروطی شکل است.

انواع  ساز کمانچه

کمانچه امروزه به شکل های گوناگون در فرهنگ بومی ایران شکل گرفته وانواع مختلفی از آن به وجود آمده است . ( کمانچه لری،مازندرانی،بختیاری،ترکمنی،آذربایجانی و…)

کمانچه در موسیقی اصیل استان لرستان جایگاه ویژه ای دارد کمانچه لری نسبت به دیگر کمانچه ها  کاسه ای متفاوت دارد و به صورت مخروطی شکل است  قسمت زیر کاسه را نیز ندارد در نواختن کمانچه لری بیشتر کار بر روی سیم اول صورت می گیرد.
کوچکترین کمانچه کمانچه ترکنمی است  و از پوست ماهی برای ساخت آن استفاده می شود.
ساز کمانچه به تلاش میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ به ثبت جهانی یونسکو رسید.

نوازندگان ساز کمانچه

کمانچه نوازندگان بسیاری دارد از جمله علی اصغر بهاری،کیهان کلهر،اردشیر کامکار،سعید فرج پور،مجتبی میرزاده،هادی منتظری،فرج علیپور و …

پایه اصلی موسیقی ساز، کوک کردن آن است  برای کوک کمانچه دانستن این سه نکته الزامی است:۱- اساس کوک۲- معیار کوک۳- مبنای کوک

در اموزشگاه های موسیقی انوع آلات موسیقی آموزش داده می شود و هنرجویان زیادی برای یادگیری به این مراکز مراجعه می کنند در آموزشگاه موسیقی نوگاه با بهترین اساتید موسیقی را بیاموزیید.
http://nogahmusic.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.